کد مطلب:188945 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

ارزش اشک
چشم انسان از نعمت هایی است كه همه انسان ها به ارزش آن آگاهند. لیكن این ارزش، ارزش ظاهری چشم است كه هر صاحب چشم قدردان آن است. به ویژه هنگامی كه این نعمت در خطر تهدید قرار گیرد و یا دچار آسیب شود، ارزش آن بیشتر آشكار می شود. در كنار این ارزش، ارزش دیگری نیز برای چشم مطرح است كه ارزش گزار آن صاحبان چشم نمی باشند. بلكه ارزیاب آن كلام وحی و عترت است.

كلام وحی كه آگاه به حقایق است داوری می كند كه كدام چشم از ارزش و قیمت بهره مند است و كدام چشم بی ارزش است. از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم



[ صفحه 96]



در این باره این گونه سخن رسیده است: از نشانه های نگون بختی هر فرد چشمان خشك وی می باشد، من علامات الشقاء جمود العین. [1] چشمی كه از خشیت خدا اشك آلود نباشد، نشان بد عاقبتی صاحب چشم است. این گونه چشم از دیدگاه وحی بی ارزش است.

اما چشم با ارزش آن است كه از خوف الهی گریان و اشك ریزان باشد. آن گونه كه چشم گریان از خوف خدا در قیامت كه همه چشم ها گریان هستند گریان نخواهد بود، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: كل عین باكیة یوم القیمة الا ثلاثة اعین، عین بكت من خشیة الله و عین غضت عن محارم الله و عین باتت ساهرة فی سبیل الله. [2] «هر چشمی به جز سه چشم در قیامت گریانند، چشمی كه از ترس خدا گریان باشد و چشمی كه از حرام پوشیده باشد و چشمی كه در راه خدا شب بیدار باشد».

باقر العلوم علیه السلام این حقیقت را این گونه شفاف می سازد، ما من قطرة احب الی الله عزوجل من قطرة دموع فی سواد اللیل مخافة من الله. [3] «هیچ قطره ای در نزد خدا محبوب تر از قطره اشكی كه در تاریكی شب از ترس خدا ریخته شود، وجود ندارد».

همچنین باقر العلوم علیه السلام ارزش اشكی را كه از ترس خدا باشد، از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این گونه آشكار می سازد: اشكی كه از خوف خدا جاری شود به آن ارزش و قیمت نتوان نهاد، و دمعة من خوف الله فانه لیس لها مثقال. [4] .



[ صفحه 97]



دیگر این كه از زبان باقر العلوم علیه السلام این گونه روایت است كه هر چیزی پاداش دارد، مگر اشك چشم كه با اشك چشم دریاها از گناهان پوشیده می شوند، فان الله یكفر بها بحور الخطایا. [5] .

همچنین از زبان حضرت رسیده، چشمی كه از خوف خدا اشك آلود شود، آن چشم و صاحبش به آتش افكنده نمی شوند. و اگر اشك به گونه های شخص جاری شود، ذلت و خواری هیچ گاه وی را فرا نمی گیرد با اشك چشم دریاهایی از گناهان بخشیده می شوند. یك نفر در میان یك امت گریان باشد، آتش بر آن امت حرام می شود. لحرم الله تلك الامة علی النار. [6] .

این تحلیل و بیان ارزش اشك چشم است، كه زبان وحی آن را شفاف می سازد. و این ارزش از ارزش های والای عرشی است، كه جز اندیشه زلال وحی به آن وادی پرواز ندارد. و هیچ فهم و دركی نمی تواند به آنجا دسترسی حاصل نموده و این حقایق را شفاف سازد.


[1] اصول كافي، باب اصول الكفر و اركانه، حديث 6.

[2] وسائل، ج 11، ص 177.

[3] همان و ص 179.

[4] همان، ص 177.

[5] فصول المهمه، ج 2، ص 886.

[6] مطالب السؤول، ج 2، ص 102.